Årets julklapp: ”Bluffen”

24Okt10

Jag tror jag läst alla Unni Drougges böcker. Personligen anser jag att hon är en av Sveriges nutida bästa berättare.  Hon tillsammans med en handfull andra (och där är ingen svensk deckarförfattare inräknad) författare är unika i sin berättarstil. Den som inte läst Unni Drougge, den har missat något. Anser jag. Två favoriter är Andra sidan Alex och Boven i mitt drama kallas kärlek.

När man läste en bok förr i tiden (innan internet) så var det boken, innehållet och handlingen man bedömde. Ibland hade man en bild av författaren i bakhuvudet, en bild som förmedlats i något tv-program eller kanske tidningsartikel.  Men man visste sällan mer om författarna än vad de själva valt att förmedla, vilket naturligtivs ofta var väldigt positivt.

Men det var ganska bra, förr, med tanke på att en skön läsupplevelse kan gå förlorad med vetskapen om att den som skrivit boken exempelvis är en….tjae..obehaglig typ. 

Idag, i och med internet så vet vi mycket mer om ”våra författare”, ofta mer än vi egentligen vill veta. Det var nog tur att jag hade läst Unnis alla böcker innan hon gick ut och hårdlanserade sig själv som piratpartist… :  -  D . (Det kommer dock inte hindra mig från att köpa och läsa Bluffen)

Skämt åtsido….men självklart så påverkas vi av info som vi får om en person. Nuförtiden så bloggar ju varenda författare med lite självaktning och är det då en osympatisk person så minskar sannolikheten för att denne väcker någon större läslusta. Samt tvärtom. Är det en i övrigt omskriven författare är risken stor att man får ett kluvet förhållande till denne vs böckerna.

Edit: Vad jag egentligen ville ha sagt med ovanstående - är att man kan gå miste om många fina (läs)upplevelser i livet om man inte lär sig skilja på sak och person.

I övrigt kan en helt okänd författare når ut till en publik han/hon aldrig skulle fått utan nätet och bloggandet. Om pseudonymet David Larssons inte bloggat om sitt liv på flykt hade jag aldrig upptäckt honom.  Det var således hans bloggande och den nyfikenhet det skapade som fick mig att köpa och läsa hans bok ”Jag är Wanted”.

Btw får den  ♣♣♣♣♣ av ♣♣♣♣♣ möjliga. Edit: Somliga har gåvan att formulera sig och hitta en egen stil - det har ”David Larsson”. Han finns här nuförtiden. Klicka på bilden om du vill beställa boken eller läsa en kort recension.

Det som skiljer ut Unni Drougge från de flesta andra kända (svenska)  författare är hennes mod och styrka. Bortsett från att hon är klok som en bok är Unni Drougge  rakryggad, hon står för den hon är. Civilkurage borde vara hennes mellannamn. Edit: Ärlighet uppskattas inte av alla, i synnerhet inte när den kommer från en namnkunnig person som dessutom vågar sticka ut hakan. Vilket Unni sägs göra i sin nya bok Bluffen där hon pekar ut två giganter i branschen. 

Här är en länk till en bra DN recension om Bluffen: /…/Närmare bestämt: Drougge tar nästan livet av både Jan Guillou och Leif G W Persson – och då talar vi inte bara om karaktärsmord. Eventuella framtida juridiska tvister åsido, så är Drougges roman tydligt ute efter att plocka personliga gäss. Men den har flera plan och är också en skicklig sammanfattning av det senaste decenniets litterära Sverige. Bara en sådan sak som att redan varningstexten på omslaget gör klart att denna roman till hundra procent är fiktiv, men att namn på riktiga personer och platser är inkluderade ”för att skapa realism i historien”/…/

Om Unnis bok Bluffen. Från Bokus:  Någon försöker döda Sveriges mest bästsäljande författare med en penna på bokmässan i Göteborg. Dekadenta, överviktiga skandaljournalisten Berit Hård råkar filma attentatet. Med rått sinne för underhållningsvärdet hos en mediebransch i kris inleder Unni Drougge en planerad spänningstrilogi med Berit Hård som centralfigur.  Få svenska författare har Unni Drougges position i offentligheten/…/

Unni själv skriver på sin blogg: Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva skriva om det här, men nu ser jag mig nödd och tvungen. Min nya bok Bluffen är nämligen tystad och kraftigt motarbetad av våra största maktcentra. Nej, jag är inte paranoid eller inbilsk. Jag har funnits i branschen tillräckligt länge och känner tillräckligt många människor i den för att få det hela kvittrat i mitt öra/…/ Läs hela inlägget här

Vi hoppas att Unni Drougges bok: BLUFFEN blir årets julklapp! För vad skulle mer kunna reta upp de som försöker förminska hennes arbete

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 50 andra följare

