Om tre dagar har den omdiskuterade filmen premiär…uppdaterad

10Mar11

Den heter Skuggornas barn – en ny gryning! -Det är en film där barn berättar om våldtäkter de utsatts för - med sina egna ord. Det kommer bli smärtsamt att se den. Men om inte vi vuxna orkar och vågar ta oss igenom den och vågar se dessa barn. Vem ska då göra det?

Naturligtvis kan det finnas de som i n t e ska den och det gäller nog framförallt de som har blivit utsatta för samma sak och inte har bearbetat övergreppen. Oavsett vad - kommer filmen sannolikt framkalla känslor, både sorg och smärta och även ilska mot de vuxna som utsätter barn våldtäkter.  Men den smärta vi kommer känna när vi ser filmen - den är inget i jämförelse med vad dessa modiga barn tvingats utstå.

 

Vi skrev ett inlägg om en förhandstitt på filmen där ca 30 personer fick se den och uttalar sig om den. Filmen är omstridd och kontroversiell men det verkar mest baseras på att vuxna (experter?) inte anser att det är bra för barn att prata om övergrepp de utsatts för. Dhö?

Det motsäger både studier och vår egen kunskap på området. Varenda barn vi känner till som blivit utsatt och varenda vuxet barnsexoffer säger att det värsta var övergreppen men det näst värsta: det var att inte få berätta, att inte bli lyssnad på och att bli nedtystad.

De unga som medverkar i filmen får vi förmoda att befann sig i en trygg och skyddande miljö med människor omkring sig  de litar på som sitt stöd.

Självklart ska barn berätta! Självklart ska de berätta med sina egna ord! Ingen ska ha r ä t t att tysta dem! Studier visar dessutom att barn som berättar om övergreppen de utsatts för läker bättre än de som aldrig berättat eller prata om dem.

Vad har vuxenvärlden för rätt att tysta utsatta barn?  Rent allmänt finns det olika skäl till att man vill tysta ner barn som berättar om övergrepp. En del vill tysta dessa barn då de utgör en ”fara” för förövare. De vill inte att samhället ska ”lägga sig i” vad föräldrar eller andra vuxna ”gör” med barn. Andra klarar inte av sin egen ångest eller den smärta de upplever när de ser/hör barn berätta om övergrepp. Dessutom finns det andra som projicerar sina egna känslor – blandar ihop vad som är deras egna och vad som är barnets känslor –  de tror att barnen känner samma smärta av att berätta som de upplever när de lyssnar. 

 Det är närmast ångestframkallande att inse det faktum att det finns alltför många vuxna i Sverige som våldtar barn och utsätter dem för ett lidande vi knappt kan föreställa oss. Men det får inte hindra oss från Våga Se!

Medan ni väntar på filmpremiären rekommenderar vi Thor-Björn Bergmans övriga kortdokumentärer. De är fantastiskt välgjorda och ingjuter både mod och hopp i oss alla.

Vi säger som Sofia Rapp-Johansson: ut med skiten…Och lägger till: tänk inte ens tanken på att tysta mobbade/misshandlade/våldtagna och sexuellt usatta barn! 

Imorgong har filmen premiär på kanal24. Våga se den!

7 Responses to “Om tre dagar har den omdiskuterade filmen premiär…uppdaterad”

  1. Kram ni goa å ja ni ska bara veta äntligen är jag satt på plats :-) Och trygg med min roll. Det är fantastiskt hur gemenskapen växer och äntligen är vi nu män som driver frågan barn som far illa vidare.
    Jag har haft många fina möten nu och BOJ har kontaktat mig och projektet växer och fler organisationer hänger på, oooauh va jag trivs. :-)
    Jag blir som föredragshållare på trasdockan i år på Gbg:s stadsbibla atsub arrar och RB blir med, för första ggn! Tack Frida för ditt gedigna arbete. Jag börjar planera mitt anförande med slutet. Från filmen skuggornas barn ”vi barn har rätt att berätta” 9 år så stark ochh målmedveten. Det gäller att bekräfta barnen då växer dom känslomässigt och såren kan läkas snabbare. ja oj ..
    Om ni vill länka gärna mina ab-inlägg gällandes kanal24, för spridningens skull.
    Ta del av en medverkandes blogg. Kanal24 ökar gemenskap, oj vad vi blir många!! // K-Å

    Tänk vad all sträva nu ger resultat jag behöver inte vara medlare lokomotiv eller drivande längre, oj vad gott det känns. Nu vet jag min plats :-)
    Valentin B blev så glad idag då jag ringde vilken tur att det blev konflikt och jag backade ur för 2 år sen, så bra det blivit nu då barnen kommer först.

    Kram på er .. K-Å Bjurkvist

    • Tack Kjell-Åke för allt det arbete du lagt ner på att belysa de här viktiga frågorna. Vi har sett att du gjort detta under flera år och vi har även sett det motstånd du ibland har fått möta.

      Vi har saknat män i den här debatten och diskussionen. Inte för att de inte finns, men för att männen är så få. Nu det bara fler och fler, sista tiden har vi sett Thor-Björn Bergman som får en alltmer framträdande roll i och med sina dokumentärer, och så nu filmaren Valentin Bart, Hans Ekbrand är en som kommenterar en hel de på vår blogg har börjat göra sin röst hörd, vi har bloggarna som vågar skriva om detta ämne som exempelvis C23 som skrivs av en pappa, vi ser kommentarsfälten i olika forum fyllas av alltfler män och pappors röster som lyfter fram och protesterar mot övergrepp på barn.

      Konflikter är inte av ondo. Om de som hamnar i konflikt är mogna människor med förmåga att skilja på sak och person brukar man även kunna finna en lösning. En konflikt kan vara början på en positiv förändring, och som i ditt fall att det blev barnen som fick fokus.

      Kul att Atsub i Göteborg också börjar få en mer framträdande roll och att deras (ert) engagmang lyfts fram. Ni är alla viktiga och varenda en av er behövs för att lyfta fram de här viktiga frågorna på agendan.

      Vi tystnar inte förrän den dag alla frågor rörande övergrepp på barn har fokus på den politiska dagordningen. Det är skrämmande att bo i ett land där det anmäls över 4 000 våldtäkter och sexuella övergrepp på barn årligen och endast 7% åtalas och döms. Det är skrämmande att Svenska politiker än idag. År 2011 är så efterblivna att de inte insett att man även i Sverige måste ha överakning av återfallspedofiler. Vi vet inte i detalj hur många andra länder har denna kunskap och agerar utifrån den, exempelvis livstids övervakning av återfallspedofiler. Men vi vet att det är många länder och att man snart gått om oss i utvecklingen gällande dessa frågor även i våra grannnländer i Öst.

      Om resten av Europa och världen kände till och reagerade på att man i Sverige behandlar återfallspedofiler som förstagångsförbrytare och att våldtäkt mot barn inte ”bestraffas” med annat än ett par år i fängelse för att sedan släppa ut barnskändaren igen. Utan Noll Koll, Ja, då tror vi att det skulle sätta fart på våra politiker.

      Det är mycket hoppfullt att vi bara blir fler och fler och framförallt att så många öppnat ögonen insett hur allvarligt läget är. I Sverige.

      Stort och varmt tack för din kommentar. Vi kommer självklart lyfta fram ditt inlägg.
      mvh
      Kim mfl

  2. Varmt tack och tack för ert utmärkta jobb för att belysa den råa verklighet som barnen tvingas leva i, tillsammans ska vi slå ihjäl stigmat.
    Vad glad jag blir att fler män och pappor engagerar sig det tillför otroligt mycket, vilket ger energier att jobba vidare med att öka samverkan organisationer emellan och enskilda ideella. Vi bygger nu tillsammans. Barnens armé såväl för det lilla som stora barnen.

    Det är så gott att duscha av sig provokationsrollen där jag varit lite skitig själv ibland, nu klär jag på mig nya frächa kläder och min roll är nu själklar, jag hhar uppnått mycket.
    Problemet som varit i alla dessa år är ensamheten men även att jag inte litat på män, det är ny med projektet dom nya kontakterna bruten och en varm känsla stiger i kropp å själ. Redan som barn var jag medlaren gick emellan då pappa skulle slå, den präglingen att medla ena vara duktig och alltid ställa upp. Har varit min vuxendom fram tills nu, nu förstår jag varför jag alltid hamnade mella olika villjor och körde fast. I synnerhet gällande trasdockan organisationer som inte trots samma inriktning kunnat enas om gemensamma aktioner och samarbete. Så har det varit och med insikter växer kunskaperna och jag delar dom så gärna.

    Det känns så gott i tisdags presenterade jag mig för BOJ och vårt projekt, en jurist från kriminalvården Gbg var föredragshållare, en 18-årig grabb kommer fram och presenterar sig. Berättar vad han varit med om och han hade sett mig på nätet och kom för att träffa mig. :-) Där är min roll och den viktigaste.

    Ha det bäst och en fin helg / K-Å

  3. 4 Kent

    Jag såg på Interpol och tydligen är Jan Christer Wallenkurtz fast. Jag såg han inte där :-)
    Är det någon som hört om honom? Jag tror rättvisan segrar ändå till slut.

    • Det här har vi helt och hållet missat. Tack för tipset Kent.
      mvh
      Kim
      P.S Hoppas verkligen han åkt fast

  4. 6 Kent

    En annan sak som jag börjat undra över är varför får jag alltid den där galna gubben på mina kommentarer?

    PS det är en bra blogg ni har gillar att ni upplyser om viktiga frågor. (jag vet jag har nämnt det tidigare) En sak som jag själv saknar är att det tas upp lite om sekter. Jag vet att det finns många sekter där både barn och vuxna människor far väldigt illa. Och ofta så blir det tyvärr sällan anmält pga av att det tas upp inom deras egen familj eller sekt / grupp. Det är ett väldigt intressant ämne som får väldigt lite uppmärksamhet i media. Men att hjärntvätta barn och vuxna tycker jag är lika farligt som pedofiler.

    Ett snabbt svar om den ”galna gubben”. Det blir så automatiskt, men vi ska ändra så det blir mer neutrala figurer. Åtekommer om det övriga senare.
    mvh
    Suspicio

    • Tack Kent. Ja det är intressant ämne du nämner som ofta går ihop ämnet brottsutsatta barn. Vi känner till att det finns sektliknande församlingar som mörklägger övergrepp mot barn och att det finns andra sektliknande pedofilringar som utsätter barn för ”gruppsex”.

      Om du vet mer om sekter och vad det innebär att vara medlem i en sådan får du jättegärna berätta, antingen via kommentar eller mejl. Kanske ger det oss ett uppslag att skriva mer om. Vi vet att det i alla fall förekommer ett enormt grupptryck som gör att få vågar bryta sig loss.

      mvh
      Kim



Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 50 andra följare

