Att oavsiktligt uppmuntra…

31Jul11

Filosofen Torbjörn Tännsjö skriver en mycket tankeväckande artikel i dagens DN (ja, vi är inte direkt förtjusta över att behöva länka till DN men vi kan naturligtvis inte avstå från att ta del av tänkvärda skribenters inlägg även om det är så att de väljer att publiceras i DN)

Länk till hela artikeln i DN 31 juli 2011: [...] Det är lätt att tänka fel och överdrivet principfast här. Jag tar bara ansvar för mina resonemang, min konst, kan man frestas säga. Om någon missuppfattar min kritik eller min satir som stöd för våldsam aktion mot muslimer, så är det inte min sak. Jag har bara velat blottlägga islams irrationella, smaklösa och vidskepliga karaktär, egenskaper islam delar med kristendom och judendom. Men minns att även om terroristen är fullt ut ansvarig för sina dåd, så kan jag också ha ett medansvar. Jag är rimligen ansvarig, inte bara för vad jag tänker och säger, utan också för hur det kan tänkas uppfattas och utnyttjas av andra.

Detta är ett paradoxalt och obehagligt ansvar att bära. Om jag ålägger mig självcensur, om jag blir försiktig, för att inte ge ideologisk näring åt personer som Breivik, så har det öppna samhället fått stryka på foten. Om jag framhärdar och utnyttjar det öppna samhällets alla möjligheter för att säga min mening och utveckla min konst, kan oskyldiga människor bli offer för illgärningar, som jag visserligen inte har någon direkt del i, men som jag oavsiktligt kan ha uppmuntrat.

Jag vet sannerligen inte vad jag ska tänka om detta.

Torbjörn Tännsjö
professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 50 andra följare

