Ännu en man vågar träda fram och berätta om övergrepp inom idrottsvärlden…

06Mar12

Sylve Söderstrand är förbundskapten för Sveriges ridsportstjärnor, som är några av de största svenska medaljhoppen i OS i London. Samtidigt anklagas han för att ha gjort sig skyldig till sexuella övergrepp. Söderstrand förnekar och har bestämt sig för att stämma anmälaren Peter Gustafson för förtal.

- Jag vill ha slut på det här, säger Sylve Söderstrand.

Ridsportförbundets förbundskapten Sylve Söderstrand, 54, anklagas för att 1991 ha begått ett sexuellt övergrepp mot då 18-årige Peter Gustafson, som han var tränare för.Gustafson är i dag 38 år och var i går gäst i radioprogrammet ”Gerts Värld” i Radio 1, där han i en intervju med programledarna Gert Fylking och Kim Kärnfalk hävdade att Sylve Söderstrand förgripit sig på honom.

- Jag såg upp till honom extremt mycket. Jag fick rida hans hästar och hjälpa till på lov, sa Peter Gustafson i ”Gerts Värld” om sin relation till Sylve Söderberg.

En resa till England.

SPORT-Expressen träffade Peter Gustafson, för många känd som deltagare i tv-programmet ”Bonde söker fru”, efter sändningen. Övergreppet ska enligt Gustafson ha ägt rum under en resa till England 1991 då han följde med Sylve Söderstrand på en resa för inköp av hästar.

- Han utsatte mig för sexuella övergrepp. Vi delade hotellrum, säger Peter Gustafson.

- Jag berättade inte direkt för mina föräldrar om vad som hade hänt, utan det kom upp lite senare. De kontaktade då Ridsportförbundet.

Ingen polisanmälan

Någon polisanmälan gjordes aldrig. Däremot inledde Ridsport- förbundet en egen utredning där slutsatsen blev att Sylve Söderstrand var oskyldig. Peter Gustafson berättar att han mått mycket dåligt till följd av det påstådda övergreppet.

- Jag blev en helt annan person. Jag blev sur och grinig och tappade lusten till allting, till och med till hästarna. Allt bara rasade för mig. Anledningen till att han nu, 20 år senare, går ut med sin berättelse på nytt tillskriver han Patrik Sjöbergs självbiografi, som kom ut i fjol, där Sjöberg berättade om hur han som ung utsatts för övergrepp av sin tränare.[...] Länk till sportexpressen

Läs också vad Brottsofferjouren anser om Ridsportförbundets agerande:

När Peter Gustafsons föräldrar kontaktade Ridsportförbundet gjordes ingen polisanmälan. Nu riktar Brottsoffer-jourens ordförande skarp kritik mot agerandet.- Det är ju helt förkastligt. Självklart ska man polisanmäla så att det blir en utredning, säger Eva Larsson [...]. Länk Expressen

Det är modigt av Peter att våga träda fram och berätta, om det finns fler offer kommer sannolikt även dessa att våga göra samma sak. Tystnaden är förövarnas bästa skydd. Tack Peter Gustafson för ditt mod!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 50 andra följare

